Piepie & Sam

Schrijver: Michael Kroegman

Illustrator: Björn de Vries

Uitgeverij: Het mooiste boek

De boeken gaan over de avonturen van Piepie en Sam, een groen wezen en een jongetje. In het boek komen veel andere figuren voor, zoals Oetje Ooievaar, Spi Spa Spin, Mina Muis, Mosje de Mol en Elise, een vriendinnetje van Sam. Leuk dat de dierennamen allitereren, dat spreekt kinderen vaak aan. Na het lezen van de boeken is het een mooie uitdaging om met de kinderen eens na te gaan welke dieren er eigenlijk allemaal in het boek voorkwamen.

In het boek Piepie & Sam en het grote geheimis Sam op zoek naar Piepie. Hij wil met hem voetballen, maar waar is hij nou gebleven? Zijn dierenvriendjes helpen hem zoeken. Dan duikt Elise ineens op. Ze was wel benieuwd wat Sam toch altijd doet op de berg. Ze hoorde hem praten met de dieren. Dat is vreemd, dieren kunnen toch helemaal niet praten? Elise krijgt het geheim van de berg te horen, maar de grote mensen mogen dit absoluut niet te weten komen. Als haar hondje Bella ineens begint te praten, weet ze dat het door het geheimzinnige water komt. Meer kan ze niet vertellen, want dat is het grote geheim van de berg waar ze verder niks over mag zeggen. Waar is Mosje de Mol intussen eigenlijk gebleven? Hij schijnt alleen op vakantie te gaan. Dat is gek.

Het boek Piepie & Sam Mosje de Mol gaat op vakantieborduurt voort op het voorgaande verhaal. Mosje de Mol geniet van een nieuwe dag en begroet Sunny de zon. Hij gaat op vakantie. Alleen. De vrienden van Mosje vinden het maar gek. Zomaar alleen op vakantie gaan, dat is toch helemaal niet leuk? Sam, Piepie, Elise en de dierenvrienden blijven bijeen en vragen zich af waar Mosje naartoe zou zijn gegaan. Roy Raaf schiet ook even te hulp. Hij heeft gezien dat Mosje de Mol op weg is naar het vliegveld. Mosje bekijkt de bestemmingen en is nog altijd enthousiast over zijn vakantieplannen. Tot hij ineens bedenkt dat alleen op vakantie gaan eigenlijk toch helemaal niet zo leuk is. Op dat moment komen al zijn vriendjes naar hem toegerend. Samen spelen is veel gezelliger. Met hun bus rijden ze gauw van het vliegveld terug naar de berg. Alles is nu goed, toch? Of...? Ojee, een man heeft de dieren horen praten en wil een kijkje gaan nemen op de berg. Als hij maar niet achter het grote geheim komt..

Beide verhalen hebben een open einde, wat de kinderen nieuwsgierig maakt en de spanning erin houdt. De boeken hebben een mooie harde kaft en de bladzijden zijn gemaakt van stevig papier. De verhalen zijn voorzien van kleurrijke, sprekende illustraties. Het lettertype is speels en varieert qua grootte. De boeken hebben een klein en handzaam formaat en bevatten relatief veel tekst. Ze zijn wellicht minder geschikt om in een grote kring voor te lezen, maar lenen zich prima voor het voorlezen in een kleiner groepje of een één-op-één situatie.

Recensie geschreven door redacteur Rosalie Kostense.